Bogbillen anmelder: Hildegard I og II

Boganmeldelse Hildegard I og II

Boganmeldelse Hildegard I og II

Året er 1104! Den mørke middelalder, hvor både engle og djævle eksisterer side om side med overtro og angst for det ukendte. Så hvad gør man, når ens datter får mærkelige syner, som hun deler med omverden? Får uforståelige varsler, der med et bliver til virkelighed? Har en datter, der plages af syner og forudanelser, så hun må ligge sig i sengen i flere dage med feber?

Hildegards forældre står uforstående over deres mærkelige skravlede datter og ved ikke om de skal tro; om hun er i kontakt med Gud eller i ledtog med djævlen. De aner ikke deres levende råd. Så de tyr til den mest oplagte løsning, de giver Hildegard som oblat til den katolske kirke. På den måde slår de 2 fluer med et smæk; de kommer af med datteren, som de ikke aner, hvad de skal stille op med – og absolut ikke kan gifte bort. Og de kommer på god fod med de højere magter, når de giver deres datter til kirken.

Glemt af historien.

Bøgerne Hildegard I og II følger Hildegard fra hendes fødsel og til hende død. Jeg synes absolut, at begge bøger er læseværdige. Bøgernes forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen beskriver medrivende, levende og detaljeret Hildegards syner, liv og levned. Hun sætter et ansigt på en person, som er glemt af historien og får Hildegard til at træde lys levende frem, som det menneske, nonne, abdisse, kunstner og musiker, hun var. Der løftes en flig af glemslens slør, og hun bliver levede for mit indre blik, når jeg fordyber mig i bøgerne. Bøgerne er  ikke en biografi, men de giver et rigtig god bud på, hvem Hildegard var som person, og hvordan hun levede sit liv, og hvordan synernes, varsler og forudanelserne påvirkede hende, og hvordan samtiden så på hende med lige delt foragt, mistænksomhed og ærefrygt.